onsdag 8 juli 2015

Recension på den otroliga Legend av Marie Lu!

Författare: Marie Lu 
Engelsk titel: Legend
Antal sidor: 291
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2011
Mitt betyg: 10/10

Handling: Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.
Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar...
June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas – förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.
Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.

Karaktärer: Alltså vad ska jag säga, June, June, June. Du är en otroligt stark tjej men ibland vill man slå dig i nyllet. Haha, alltså hon gjorde verkligen att den här boken vart så otroligt bra. Att hon kunde vara så stark och klara av allt gör mig verkligen imponerad Hon är 15 år och inte så mycket yngre än mig (1 år XD). Hennes kommentarer och hur hon bete sig var verkligen underbart även om boken handlar om något fruktansvärt. Det är inte så vanligt nu för tiden att man har en tjej som är den starka och vågar säga vad hon vill, eller så är det jag som inte hittar några såna böcker att läsa XD. Pågrund utav att den här boken verkligen var så spännande så hade jag däremot ett litet problem med henne. Hon kändes lite elak och orättvis ett tag men det vände snabbt som tur var. 

Sedan så har vi Day. Precis som June så är han otroligt stark, han tar alltid sin familj före allt annat vilket gör att man tycker om honom bara mer. Jag kände att även om han bara var 15 år så kändes det som att han var äldre med tanke på att han var så stark. Det finns inte så mycket mer att skriva om honom för att för mig så var han helt prefekt. 
Miljön: Boken handlar om en tid långt före våran, en tid då USA är en myt. Marie Lu har verkligen gjort miljön annorlunda och spännande att läsa. Pågrund utav allt annorlunda i boken så kunde man verkligen aldrig lägga ner den. Miljön var väldigt bra beskriven och väldigt annorlunda att läsa. 

Jag absolut älskade den här boken och tror till och med att detta kan vara en av mina favorit böcker som jag har läst. Karaktärerna är helt amazing och handlingen är så spännande att man verkligen inte kan släppa boken, man läser den helt enkelt i ett svep. Underbar bok för människor som gillar spänning och framtidsberättelser. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar