måndag 7 september 2015

I ljusets makt av Leigh Bardugo

Författare: leigh Bardugo 
Engelsk titel: Shadow and Bone
Antal sidor: 295
Förlag: Gilla böcker (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2012
Mitt betyg: 10/10

Handling: 
Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.
Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon - inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.
Mina tankar:
Jag var ständigt mellan tårar, glädje, ilska och frustration när jag läste denna bok. Tårar för att stackars Alina inte mådde bra, ilska för att det inte gick bra för henne hela tiden och frustration för att en viss person inte fanns där eller att en annan person kunde man inte strypa hur gärna man än ville. Det fanns så många känslor i denna bok så jag har till och med svårt att skriva denna recension. Vanligtvis så brukar man bara skriva utan nånstopp men hur mycket jag än har tänkt på denna recension så slutar det med att hundra frågor kommer upp i huvudet om allt i boken. Denna bok är en sådan bok som gör att man inte kan ta upp en annan bok precis efter att man läst ut den, för att man måste sätta sig ner och lugna ner sig, för att jag kan verkligen säga att mitt hjärta rusade ett antal gånger under tiden jag läste. Om jag börjar prata om dem olika karaktärerna så kommer jag troligen spoila något så jag kommer bara prata om Alina och lite om Genya. 
Alina är den där tjejen som är absolut lite annorlunda och hon vill verkligen inte sticka ut allt för mycket, hon har hela tiden stor press på sig och hon mår inte speciellt bra utav det. Det är helt klart något som vi kanske alla kan känna igen oss lite i. Jag ser mycket av mig själv i henne vilket gör att jag känner mycket medkänsla för henne, alla känslor som hon får i boken känns som att dem sipprar ur texten och rakt in i mig. Hon har inte alltid varit stark och hon kämpas mycket med det, ibland så ville jag skrika till henne att hon är stark men det är lite svårt med tanke på att hon är i en bok, men som sagt man får så otroligt mycket medkänsla för henne. Sedan vill jag bara säga en liten grej om Genya, du är så jävla cool! 
Jag har hört att många inte gillade att den svenska versionen fick ett nytt omslag men jag kommer faktiskt sticka ut lite i mängden och säga att jag tyckte faktiskt om detta omslag mycket mer än originalet. Jag tycker bara helt enkelt mer om helheten i detta omslag. Jag vill också bara peka ut Leighs språk i denna bok, ni som kanske har läst min blogg ett tag vet om att jag absolut älskar hur Maggie Stiefvater skriver sina böcker och jag tyckte faktiskt att jag såg en hel del av den stilen i denna bok, så det uppskattar jag väldigt mycket! 
Nu kommer den lite mindre tråkiga delen, jag hade lite problem med alla svåra ord som inte var på svenska så på en hel del ställen så fattade jag inte något och var tvungen att gå tillbaka i boken för att förstå bättre, en ide är att man kan göra som en ''ordlista'' i slutet utav boken på alla ord och förklaringar på orden. Sedan så fanns det vissa ställen i boken som var väldigt förutsägbara men även om jag pekar ut dessa grejer så sänker det absolut inte vad jag tyckte om boken för att den var ändå perfekt i mina ögon!
Det finns bara en sak att säga, LÄS!! LÄS!! LÄS!!! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar