måndag 19 oktober 2015

Stormens öga av Leigh Bardugo :)

Författare: Leigh Bardugo
Engelska titel: Siege and Storm
Antal sidor: 362
Förlag: Gilla Böcker (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2012
Mitt betyg: 8/10

Handling:
Alina flyr från Ravka, jagad av det hon gjort och aldrig kan glömma. Tillsammans med Mal försöker hon börja ett nytt liv i ett land på andra sidan havet, men det är svårt för henne att hålla sin kraft gömd och låtsas vara någon annan än Solbringaren.
Skuggmästaren har överlevt och reser sig starkare än någonsin med en ny, skräckinjagande kraft och en plan som hotar att få hela världen att rämna. Alina är den enda som kan stoppa honom. Hon återvänder till Ravka för att rädda sitt land och sitt folk, men i takt med att hennes kraft växer sjunker hon allt djupare ner i en värld av mörk magi och svåra val. Allt närmare Skuggmästaren och allt längre bort från Mal. Till slut måste hon välja mellan sitt land, sin kraft och den kärlek hon inte trodde sig kunna leva utan – eller riskera att slukas av stormen som rasar kring henne.
Mina tankar:
Bli inte för skrämda när ni ser vad jag har givit denna bok för betyg, det är inte det att jag inte tyckte den var minst lika bra som den första det ända är att jag kunde inte sluta jämföra denna med den första. Grejen med en triologi är att det är svårt att göra dessa mellan böcker och jag känner att det inte är alltid författare klarar det, men jag tyckte inte denna var så fruktansvärd. Jag gillade helt klart alla karaktärer (förutom skuggmästaren) men jag hade ända lite problem med hela förhållande situationen. Jag gillar allt drama med det får mig verkligen att bli galen, alltså jag vill ha mer, jag vill veta vad som händer NU!!

Om vi ska hoppa tillbaka lite till det där med trilogi saken, jag gillade helt klart boken men tyvärr kändes det lite för mycket som en mellan boken (jag vet att det är bok numer två men det ska ändå inte kännas som en mellan bok XD). Jag vet inte om det var författarens avsikt men jag tror att hon ville att denna bok skulle vara lite av ett underlag till det stora slutet i nästa bok. För att det kändes verkligen som att hon byggde upp olika grejer i denna bok för att det skulle bli besvarade i nästa. Hela förhållande situationen, skuggmästaren kalabaliken, staden i krig och allmän panik för läsaren. För att jag kände verkligen att allt stort hände i dem två sista kapitlen, men det fanns många små grejer och grunder till större grejer i resten av boken. Pågrund utav detta att det kändes som en mellan bok så jämförde jag den hela tiden med den första för att jag ville verkligen att den skulle vara lika bra som den första, jag vill inte säga att jag vart besviken för att jag gillade boken väldigt mycket ändå men alltså vart lite ledsen att den inte var lika bra. 

Som sagt så vill jag verkligen veta vad som händer med alla och såklart vill jag veta hur det går för Alina.  Som med förra boken så älskade jag språket och längtar redan för att läsa nästa bok. VARFÖR KAN DEN INTE KOMMA NU????!!!!!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar