torsdag 26 november 2015

A Game Of Thrones: Kampen om järntronen volym 2

Titel: A Game Of Thrones: Kampen om järntronen volym 2
Författare: George R.R. Martin
Tecknare: Tommy Patterson
Bearbetad av: Daniel Abraham 
Färger: Ivan Nunes 
Översättare: Cato Vandrare
Antal sidor: 192
Förlag: Apart Förlag 
Utgivnings år: 2013

Handling: 
Ur George R.R. Martin förord till A Game of Thrones volym 1. Välkommen till den första samlingsvolymen av A Game of Thrones, serie­­­romanen baserad på min fantasybok med samma namn.
Låt mig klargöra en sak: Detta är inget komplement till TV-serien. Det du nu ska få läsa är en helt egen bearbetning av mina romaner. Kreatörerna bakom de olika versionerna av min saga – Daniel Abraham och Tommy Pattersonvad gäller serietidningen – utgick från samma källmaterial och stötte på delvis samma utmaningar, men de var samtidigt tvungna att hantera problem som är unika för deras respektive medium. I vissa fall hittade de kanske samma lösning, i andra fick de gå helt olika vägar. Men om du gillar TV-serien och undrar varför historierna skiljer sig lite åt, och varför karaktärerna inte liknar skådespelarna du sett på din platt-TV … så vet du nu.
För egen del älskar jag TV-serien, och jag älskar serieromanen också. Detta är min värld, det är mina människor, och det är fortfarande min historia, som nu berättas på ett annat sätt i ett annat medium, där en helt ny publik kan njuta av den.
Om du uppskattade böckerna eller TV-serien, hoppas vi att du skall gilla denna version också. Och om du inte tidigare har stiftat bekantskap med A Song of Ice and Fire, hoppas jag att du skall uppskatta att besöka Westeros och Winterfell, att möta Tyrion och Jon Snow och Arya och Ned och Cersei och Sansa och Bran och resten av mina tusentals roll­figurer. (Men bli inte för fäst vid dem.)

Mina tankar:
Att behöva vara borta ifrån Game of Thrones ett långt tag känns absolut förfärligt, att vi måste vänta ända till nästa år för att få träffa alla karaktärer igen gör att man bara vill gråta. Men då kommer denna underbara, fantastiska, glädje spridande och väldigt lätt uppslukande seriealbum. Det är bara helt underbart att även om det är lite annorlunda än serien, få komma tillbaka till denna värld som man saknar så himla mycket.  Det finns så mycket fina positiva grejer om seriealbumet som har helt klart blivit bättre sedan den första volymen. 

Hela grejen med att det kanske vart lite ''flummigt''/att man inte visste i vilken ordning man skulle läsa de små bubblorna i, har helt ändrat håll. jag upplevde det som att det var otroligt mycket lättare att förstå i vilken ordning man skulle läsa bubblorna i. Men sedan så upplever jag det som att det är lättare att se vilken ålder alla är i, men också så märker man att tecknaren har hittat vissa andra grejer som man kan uttrycka sig på, väldigt små detaljer i ansiktena som ändrar uppfattningen helt, vilket jag verkligen uppskattar. 

Sedan så älskar jag fortfarande alla illustrationer och färgerna, har stannat upp tonvis med gånger bara för att glo på dem :)

Även om man inte har läst böckerna eller sätt serien så kan man läsa detta seriealbum. Jag gillade den otroligt mycket och kan varmt rekommendera denna serietidn... öh, serieroman


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar