måndag 11 juni 2012

De utvalda: Monstrets dotter :) Spoilervarning!!

Titel: De utvalda: Monstrets dotter
Författare: Kristin Cashore
Sidantal: 508

Betyg: 10/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Fire
Källor:
Semic
och Mig :)

Handling: Sjuttonåriga Flamma kan läsa människors sinnen och styra deras vilja. Hela hennes väsen är förföriskt, men folk minns hennes elake döde far och undrar om dottern är likadan. Flamma vill bevisa att hon inte alls är som sin far. Med hjälp av sina krafter försöker hon avstyra ett hotande krig. Hon börjar inse den fulla vidden av sin styrka och den skrämmer henne. Kommer hon att bli ett lika fruktansvärt monster som hennes far var, eller kan hon använda sin förmåga till att göra gott?

Karaktärer: Jag tyckte väldigt mycket om Flamma. Jag tyckte att man kunde känna medlidande med henne ibland och det kändes som att man var Flamma själv. Jag tyckte också att Brigan var bra. Ibland tyckte jag att Nash var ett ''svin'' men i slutet blev han en riktig hjälteman. Archer tyckte jag var också var bra, men han kunde i vissa delar vara ett ''svin''. Jag tyckte om alla karaktärerna i boken, det kändes verkligen som att man blev ''ett' med boken.

Beskrivning: Jag tyckte verkligen om hur Kristin beskriver grejer. Hon liksom beskrev omgivningen och hur deras ansikts uttryck såg ut, och det tycker jag var jätte bra.

Språk: Det var lätt att läsa:) Väldigt fint språk :)

Jag tyckte att boken var jätte bra och jag ger den 10/10. Jag gillade verkligen Flamma och Brigan, och Kristin beskriver väldigt bra. En riktigt bra bok. Ni måste läsa denna men ni måste läsa den första: De utvalda: Tankeläsaren.

Nu läser jag:
Delirium av Lauren Oliver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar