torsdag 11 oktober 2012

Miss peregrines hem för besynnerliga barn :) Spoiler varning!

Titel: Miss peregrines hem för besynnerliga barn
Författare: Ransom Riggs
Sidantal: 380
Betyg: 10/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Miss peregrines home for peculiar children

Källor: Mig själv :)
och
Raben och sjögren.

Handling: En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.

Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.

Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv.

Smakprov: ''Det är inget besynnerligt med mig. Jag är den mest medelmåttiga person du någonsin kommer att träffa.''
''Det tvivlar jag på'', svarade hon. ''Abe hade en ovanlig och besynnerlig talang, något nästan ingen annan kunde.'' Och så mötte hon min blick och sa: ''Han kunde se monstren.''

Språket: Jag tyckte att språket var riktigt bra men på vissa ställen, som jag kunde se, så fanns det några stav fel men det kan bara vara mina ögon som leker mig ett spratt.

Karaktärerna: JAG BARA ÄLSKAR JACOB! Om inte han fanns i berättelsen så hade det inte funnits någon berättelse, det samma med Emma. Allt jag bara kan säga att det är en grymt bra blandad blandning på karaktärer i den här boken och att det finns bilder så att man kan tänka sig hur dem såg ut och hur dem var. Två ord: HELT FANTASTISKT!

Jag bara älskar karaktärerna. Dem går rakt in i hjärtat och det är helt underbart.Och jag bara älskade bilderna i boken, det var liksom dem som gjorde boken hel. Ibland kunde jag rysa av att det var läskigt men det var en riktigt bra spänning och äventyrs spänning i boken.

Med mina ögon så kunde jag se några stav fel, men det kan bara vara mina ögon, annars var det jätte bra språk. 

Allt jag har och säga är: TACK RANNSOM RIGGS FÖR EN UNDERBAR BOK OCH EN UNDERBAR SPÄNNING OCH ÄVENTYRS HISTORIA! APLÅDER, APLÅDER!!!!

Och ett extra stort TACK till Raben och sjögren för det underbara recensions-ex! TACK! TACK!

Nu läser jag:
Själlös av Gail Carriger






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar