tisdag 23 april 2013

Tänk om du var en av de utvalda?

Titel: De utvalda- hemligheternas rike
Författare: Kristin Cashore
Sidantal: 622
Betyg: 10/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Bitterblue

Källor:
mig själv och
Semic

Handligen:
Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning. Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue …

Språket: Det var bra stavat men på visa ställen fanns det hon två gånger utan ett komma tecken. Plus som vanligt älskar jag semics mellan rum på raderna, det gör det lättare och läsa och det bara flytter på.

Karaktärerna: Såklart är karaktärerna helt fantastiska, jag fattar helt enkelt inte hur Kristin får ihop så bra karaktärer. I alla fall så tycker jag att Bitterblue är helt awsome, hon är så stark och det är svårt att inte älska henne. Ja, hon är helt perfekt. Det är ju inte bara hon, det är ju Katsa, Po, Flamma och såklart Saf. Helt klart underbara.

Jag älskar verkligen den här boken, fast jag tycker ändå att första boken var bättre. Språket var bra fast på visa punkter var det lite dåligare. Karaktärerna är helt underbara. Helt klart en läs värd bok. Om ni inte har läst serien borde ni göra det för att den är helt underbar.

Tack så mycket Semic för recensions exemplaret! :)


Nu vet jag inte riktigt vad jag ska läsa av dem recension exemplaren jag har kvar, vi får se :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar