måndag 25 november 2013

Dödsritten, är du redo?

Hej hej!! Förlåt att jag inte har varit uppdaterad, jag har varit lite i en läs vaka, jag har plus inte haft tid och lust. Men nu e jag tillbaka, med en ny fräsch recension. Jag kommer också ha en tävling snart som kommer komma upp inom kort. Jag kommer också lägga upp videon där jag pratar om bokmässan och allt som hände där. Här är recensionen: 

Titel: Dödsritten
Författare: Maggie Stiefvater
Sidantal: 335
Betyg: 4/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel:  The Scorpio Races

Källor: 
mig själv och B Wahlströms. 

Handlingen: Varje november går Scorpioloppet av stapeln på stranden nedanför Skarmouths vita klippor. Tusentals samlas för att se hästarna och havet som tvättar rent sanden från blod. Hästarna är capaill uisce: blodtörstiga vattenhästar och ryttarna måste kämpa för att hindra dem från att återvända till havet och ta ryttarna med sig ner i djupet. Vissa ryttare överlever. Andra gör det inte. Sean Kendrick, fyrfaldig vinnare av loppet, och Kate ”Puck” Connolly, loppets första kvinnliga deltagare, ska tävla i år. Båda har mer att vinna – och att förlora – än någon annan ryttare någonsin haft. Men bara en kan segra … 

Tankar: Det här är en bok som inte riktigt föll mig i smaken. Själva konceptet var ju bra, det här med vatten hästar (capall uisce) och kärleken mellan Sean och Kate (Puck). Grejen var den att all förberedelse före tävlingarna var otroligt mycket, de första 200 sidorna handlade bara om det och det var lite för mycket. Om man pratade det de första 100 sidorna hade det varit okej, men 200 sidor!! Det var lite för mycket för min smak. Sedan runt sida 200 blev det lite mer spännande men fortfarande lite trögt, sedan runt 250 blev det spännande och jag läste det nästan i ett svep. 

Den här boken var inte riktigt lika bra som alla andra böcker som Maggie, i andra böcker som hon har skrivit har hon förklarat riktigt bra, men den här var jag förvirrad ungefär hela tiden. Vem var släkt med vem? Hur hängde de ihop? Vem i hela friden är han? 
sådana saker som hon brukar förklara så bra, det var som borta. Jag var verkligen förvirrad i den här boken. 

Men en karaktär som hon verkligen kunde förklara om var Kate. Vilken karaktär, hon var så stark och  hon stod emot vad alla sa om henne och att hon skulle tävla. Riktigt stark tjej! 
Och så Sean, hur kunde hon ens komma på en sådan karaktär? Att han kunde kontrollera vatten hästarna sådär, helt otroligt. Ja, karaktärerna var i alla fall ett plus i den här boken!

Det här var ju som sagt vad inte riktigt en bok i min smak, jag gillade karaktärerna men språket/texten var ur usel! Jag är inte heller en person som gillar häst böcker precis så jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken, jag hade hört att den var bra och så, jag tänkte att jag skulle ge den en chans. Det gjorde jag och det var bara inte helt i min smak, men kanske är den i din smak! Vem vet! 

Jag kommer ha sedan en tävling om en sådan här bok framöver när jag har tid. Så håll utkik för tävlingen! 


Har ni läst boken? Vad tyckte du om boken i så fall? kommentera gärna! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar