måndag 10 augusti 2015

Kretsen av Maggie Stiefvater

Författare: Maggie Stiefvater 
Engelsk titel: Raven Boys
Antal sidor: 318
Förlag: B Wahlström (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2012
Mitt betyg: 7/10

Handling:
Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna – fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser. 
Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. ”leylinjer” som sägs sammanlänka besjälade platser, och att ”den sovande kungen” kan uppfylla ens önskningar.
Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.
Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också … 

Mina tankar: 
Jag absolut älskar hur Maggie skriver sina böcker, hennes skruvar stil är som en konst. Hon skriver så fantastiskt fint. Många författare skriver oftast med lätta ord vilket gör en bok rätt så platt ibland men inte Maggie, hon skriver på något sätt runt ett ord som gör att det lämnas lite extra spänning i historien. Men det som hon hade lite problem med eller som jag inte ibland hängde med var vem sida av saken man fick läsa ifrån. För ibland handlade ett kapitel om Blue och det andra om Gansey och ibland Whelk. Men ibland så hoppade hon mitt i kapitlet ifrån Gansey till Adam utan att man han och reagera. Oftast så skriver en författare deras namn ovanför stycket så att man förstår vem det är man läser om. Så det var lite ledsamt att det var så annars så var skrivandet fantastisk som vanligt. 

Jag gillade verkligen alla karaktärer och jag gillade historien men på något sätt så fastnade jag inte på samma sätt i denna bok som jag har gjort med hennes Mercy Falls vargar serien. I den serien kunde jag absolut inte släppa boken innan en var utläst men den här kunde jag lägga bort i kanske en vecka och sedan börja läsa den. Så något gjorde att jag inte gillade den helt. 

Men jag kommer absolut läsa dem andra böckerna i denna serie för att jag tyckte ändå om boken så mycket så att jag vill veta fortsättningen. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar