lördag 28 november 2015

Den sovande och sländan :)

Titel: Den sovande och sländan 
Författare: Neil Gaiman
Illustrerad av: Chris Riddell
Översättare: Kristoffer Leandoer
Antal sidor: 72
Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för boken!)
Utgivnings år: 2013

Handling: 
Drottningen nås kvällen innan sitt bröllop av budet om en djup sömn som sprider sig som en pest i grannlandet, och som förvandlar invånarna till sömngångare. Drottningen, som en gång stått öga mot öga mot liknande ondska, som försatte henne sovande i en glaskista under ett helt år, beslutar sig att komma till undsättning. Med sina tre trogna följeslagare beger hon sig ut på en resa och ett äventyr som förändrar allt. Även en drottnings framtid och öde ...

Mina tankar:
Vilken annorlunda bok kan jag säga! Jag är nog faktiskt den ända bokbloggare som inte läst något från Neil Gaiman ända tills nu. Kan säga att jag blev väldigt positivt överraskad över hur bra denna bok var! Jag har alltid gillat alla de där prinsessorna man läst om när man var liten och såg alltid upp till dem när jag var liten så det var lite roligt att få läsa en sådan här bok som handlade om en prinsessa och en drottning. Men det som verkligen var skönt var att det fanns en tvist av det hela och att det inte var den gamla vanliga berättelsen om törnrosa och den vanliga berättelsen om snövit och jag upplevde också lite av en askungen saga. 

Den var verkligen mörk och inte alls som en av de vanliga berättelserna om prinsessorna. Men det fanns alltid en under berättelse eller hur man ska säga, man kände och visste vem alla var och vad allt handlade om. Men jag såg väldigt mycket likheter bland dem andra karaktärerna förutom törnrosa. Jag kände att drottningen var snövit med de tre dvärgarna som var med i hela historien och sedan så fick jag också lite känsla av askungen för att drottningens styvmor hade varit elak och ville att man skulle avguda henne vilket jag då såg likheter med hela askungen historien. Men vi måste också prata om att det var en tjej som var ute för att rädda prinsessan och inte en prins, det gjorde mig väldigt glad att det var så. Att man kan visa att det inte alltid behöver vara en kille som ska rädda alla utan att en tjej kan vara väldigt stark och också göra det. 


Gillar du historier som är lite annorlunda och tvistade så är detta verkligen en bok för dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar