torsdag 5 november 2015

Lola och pojken i huset bredvid :)


Författare: Stephanie Perkins
Engelsk titel: Lola and the boy next door
Antal sidor: 286
Förlag: Modernista (tack för boken!)
Utgivningsår: 2011
Mitt betyg: 8/10

Handling: 
Lola Nolan älskar att klä sig i roliga, glittriga outfits och peruker i alla möjliga färger och hon drömmer om att en dag jobba som kostymtecknare i Hollywood. Det passar henne perfekt att bo i San Francisco, där ingen höjer på ögonbrynen åt hennes klädstil eller åt att hon har två pappor men ingen mamma. Allt känns faktiskt helt okej, särskilt nu när hon har träffat sin drömkille – sexige rockmusikern Max.
Men just när allt är så bra händer det som inte får hända: Lola ser en flyttbil stå parkerad utanför grannhuset. Till sin fasa inser hon att Cricket Bell är tillbaka. Lola har gjort allt för att förtränga sina känslor för honom under tiden han och hans familj bott på annat håll. Och för att glömma hans hemska tvillingsyster Calliope.
Nu verkar det inte bättre än att Lola, en gång för alla, måste göra upp med sina känslor för pojken i huset bredvid…

Mina tankar:
Det första jag vill säga är att Lola är en av coolaste tjejen jag har läst i en bok. Jag bara älskar hennes originalitet hon är så otroligt speciell och jag älskar hur hon vågar vara sig själv med hur hon klär sig och att hennes föräldrar är två män. Hon är så otroligt stark och jag beundrar henne verkligen för det, att hon håller sig fast vid vem hon är och vad hon vill representera. Så Lola gillade jag verkligen i denna bok, men sedan har vi ju också Cricket. Alltså jag hade faktiskt lite problem med honom genom hela boken. Han skrevs upp som att han skulle vara den där stora killen som gick på collage och allt men jag fick faktiskt aldrig riktigt en känsla av det. Jag vet inte om det hade att göra med att han bara hade varit tillsammans med en tjej förut eller om jag bara uppfattade honom fel. Alltså jag tyckte om honom så det är inte det men jag hade lite problem med att förstå att han gick på collage. 

Denna bok är en väldigt gullig kärlekshistoria som visade att man borde vara sig själv och aldrig vara rädd för att vara sig själv. För att det kommer alltid finnas någon som älskar en för precis en själv. Så jag tror att detta var vad författaren försökte vilja meddela i boken och det var ett väldigt fint budskap som gjorde att boken var väldigt fin. 

Jag har faktiskt inget att klaga specifikt men anledningen till att den bara får 8 är att jag kände att det kändes kanske lite som att man fattade hela tiden vad som skulle hända vilket kanske var lite ledsamt, men annars gillade jag verkligen språket och det fanns en hel del fina citat i boken som jag älskade. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar