måndag 18 januari 2016

Strimmor av hopp av Ruta Sepetys. Spoiler!!!

Författare: Ruta Sepetys
Antal sidor: 352
Förlag: B & Wahlsströms (Tack för boken!) 
Utgivningsår: 2011
Mitt betyg: 9/10 

Handling: 
Litauen 1941 
Lina är precis som alla andra femtonåringar i Litauen, hon målar och tecknar och blir förälskad i pojkar. Tills en kväll när Sovjets hemliga polis slår in dörren och för bort familjen. Lina, hennes mamma och lillebror skiljs från pappan och tvingas upp i en smutsig tågvagn på väg mot ett fångläger i det kalla och ogästvänliga Sibirien. Här tvingas de att arbeta hårt under l ohyggliga förhållanden och varje dag är en kamp för att överleva. 
Det är svåra år och det är bara deras viljestyrka, kärlek och hopp som får Lina och hennes familj att ta sig igenom dagarna. Men är det nog för att de ska överleva? 


Mina tankar: 
Så under min skolgång så har jag läst om andra världskriget en hel del. Men jag måste erkänna att jag faktiskt inte visste så mycket om vad som faktiskt hände med människorna som bodde i just Lettland, Estland, Litauen och Finland. Jag visste verkligen inte att de förflyttade dem så pass mycket, speciellt inte upp till nordpollen. Jag var inte så speciellt förvånad hur dem behandlade människorna, med tanke på  hur dem behandlade Judarna i Tyskland. Jag kanske låter lite hemsk när jag säger så men det var så mycket sådana grejer som skedde i världen då. Men denna bok känner jag verkligen gjorde jobbet att lära mig lite om vad som hände där. 

Inte bara det att det var lite av en historie lektion men det fanns också en fin (någorlunda hur man ser det) historia. Det handlade mest om en tjej som hette Lina. Man får under bokens gång vara med henne under hennes resa igenom delar av Europa och Ryssland och får uppleva alla hemskheter som hon får vara med om. Men det finns faktiskt lite av en kärleks historia och ett fint slut som gör att man älskar boken lite extra. Varför jag inte gav denna bok en 10 var för att jag kände att jag ville ha lite mer av olika perspektiv av vad som hände under resan. Jag hade gärna fått läsa om hur mamman upplevde hela resan. Men man kan ju inte få allt. Vet inte riktigt vad jag kan skriva mer om denna bok, men den var riktigt bra så jag tycker verkligen att du ska läsa den om du inte redan har läst den (jag är som vanligt efter med att läsa alla populära böcker....). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar