söndag 19 juni 2016

The Martian - Ensam på mars av Andy Weir

Författare: Andy Weir 
Antal sidor: 447
Förlag: Bookmark (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2015 (Sverige)
Mitt betyg: 9/10

Handling: 
Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever – i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos humor, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem.

Mina Tankar:
Hur jag fick reda om denna bok var genom att jag såg att det skulle komma ut en film med namnet The Martian. Då visste jag inte så jätte mycket om filmen eller att det fanns en bok. Men jag började söka runt lite om handlingen och hittade information om att det fanns en bok. Så rymdgalen som jag är så hoppades jag massor att boken skulle komma ut på svenska och det gjorde den! Så vad tänkte jag om boken då undrar ni? 

Jo jag tyckte den var helt genialisk! Att ens komma på iden om att man ska skriva om en bok där en människa fastnar på en planet där det inte finns annat än sand typ. Jag vet inte om äldre böcker men under denna period som denna kom ut på svenska så hade jag aldrig sätt eller läst någon bok med detta scenario. Det var extremt spännande att få läsa hur han överlevde alla hinder och hur han löste dem. 

Men anledningen till att boken inte får 10/10 är just det att det så otroligt många svåra ord och förklaringar att det tog extremt lång tid för mig att läsa ut den. Jag kunde en period läsa massor och sedan la jag bara undan boken för att jag inte fattade just den delen och där kunde boken ligga i en veckas tid tills jag bestämde mig för att försöka igen. Det var inte det att handlingen var dålig utan bara att jag kanske inte hade det ordförrådet för att förstå de svåra orden och förklaringarna. 

Men älskar du rymden och spännande överlevnads historier så är detta ett måste att läsa alltså! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar