onsdag 17 augusti 2016

I dina ögon av Sarah Dessen

Författare: Sarah Dessen 
Antal sidor: 445
Förlag: Raben & Sjögren (Tack för boken!!)
Utgivningsår: 2015
Mitt betyg: 8/10

Handling:
Sydneys bror Peyton sitter i fängelse. Föräldrarna gör allt för att hjälpa honom, och Sydney, som alltid har stått i skuggan av sin storebror, blir mer och mer osynlig. Och hon känner skuld. Är det bara hon som tänker på vad Peyton har gjort, att han faktiskt har begått ett brott och förstört en annan människas liv?

När Sydney börjar i en ny skola träffar hon Layla och Mac. De är inte alls som Sydneys gamla vänner från privatskolan, och plötsligt känner hon sig sedd, för första gången på väldigt länge. Hon dras in i deras värld, och slipper de långa, ensamma eftermiddagarna framför teven. Layla och Sydney blir snabbt bästa vänner, och snart utvecklas hennes vänskap med Mac till något helt annat ...

Mina tankar: 
Så när jag började läsa denna bok så hade jag inga förväntningar som jag brukar ha på böcker då jag inte läser Sarah Dessens böcker så ofta. Men när jag började läsa boken så föll jag helt. Alla sidor bara flög förbi och handlingen greppade verkligen tag om mig. 

Att Sydney tyvärr måste vara den som känner skuld är fruktansvärt och jag kunde ändå relatera till hur ungdomar känner i världen. När något händer i säg ens egna familj så blir det väldigt lätt för en ungdom som är stressad och lite osäker att ta skuld för något som en inte själv har gjort. Att man då också blir jämförd med det som hände gör att man själv bara mår sämre och sämre. Som till exempel här med Sydney, hennes bror sitter i fängelse pågrund av att han körde på en kille under tiden han var berusad så blir hon alltid jämförd med hennes bror för att de är syskon eller tillhör samma familj. Jag kan tänka mig att många ungdomar där ute har kanske någon i familjen som inte gjort något bra eller kanske är drogmissbrukare. Att de ständigt blir jämförda med den personen eller personerna måste vara extremt jobbigt, vilket gör att de själva ibland trillar dit med samma sak. Men om man håller tag om att bara för att man tillhör samma familj eller umgänge så är man inte som alla andra.  Att man då tar steget ut och bevisar det, att man möter sina rädslor och jobbar ut dem. Det är något som jag verkligen kände att boken relaterade med världen och ville visa sitt budskap med. 

Med det starka budskapet så skrev Sarah och en hel del starka karaktärer som fick vara med i denna bok. Vilket gjorde boken helt fantastisk, det var verkligen heja alla starka karaktärer!! Men man finner även styrka i dessa som får ens egna tankar att snurra så man själv vill bli starkare och modigare. 

Det ända med denna bok som gjorde att den fick lite minus poäng var att den var lite för mycket förutsägbar. Jag hade hoppats på lite mer att den skulle vara mer invecklad (om ni förstår vad jag menar) och så blev jag lite ledsen att den på flera ställen tappade tempot lite. Men den är definitivt  värd om läsa! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar