söndag 18 december 2016

Astrid Lindgren av Agnes-Margrethe Bjorvand och Lisa Aisato

Författare: Agnes-Margrethe Bjorvand
Illustratör: Lisa Aisato
Antal sidor: 106
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2015
Mitt betyg: 10/10

Handling:  Hon är mamma till Pippi, Ronja, Madicken, Emil, Bröderna Lejonhjärta och många, många andra... Men vem var egentligen Astrid Lindgren? Visste du att hon tyckte om att spela fotboll och att hon drömde om att lära sig åka slalom? Eller att hon gillade att klä ut sig till häxa och skoja med små barn? Visste du att hon skrev en väldigt hemlig bok för polisen och att hon fortsatte klättra i träd även när hon var gammal? I den här boken får du läsa den fantastiska historien om hur Astrid Lindgren från Vimmerby  blev en av världens mest älskade författare.

Mina Tankar: Som många andra barn så har jag under mina barn år fått läsa och höra väldigt mycket om Astrid Lindgren. Jag hade till och med turen att få åka till Astrid Lindgrens värld. Men att få läsa om Pippi och Ronja och alla de andra fantastiska karaktärerna hon har skrivit när man var liten, det gav verkligen fantasin en kick.

Så när denna fina bok trillade ner i lådan så blev jag väldigt snabbt varm inombords. Att få efter flera år sedan sist när jag läste en bok av henne, få en bok som handlade om henne värmde mitt inre lilla barn hjärta. Efter en lång tid i hyllan pågrund av skolarbete så kunde jag till sist läsa den. Det slutade med att jag läste den i ett svep. Den var så otroligt intressant! Att få läsa om hennes liv och titta på de fina bilderna i boken var underbart.

Boken innehöll så många fina citat och en massor med information om hennes liv. Hennes liv var inte alltid lätt utan innehöll en hel del problematik. Hur hon löste och handskades med problemen får en att se upp på henne. Vilken inspirerande och stark kvinna hon var! Tack Astrid! Tack för allt du gjorde för oss! Dina böcker var en del av min barndom jag aldrig kommer glömma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar