onsdag 15 februari 2017

Högt Spel av Leigh Bardugo

Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 423
Förlag: Gilla böcker  (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2015
Mitt betyg: 7/10

Handling: Kaz Brekker, kriminellt underbarn och ledare för ett av Ketterdams farligaste gäng, får i uppdrag att utföra en till synes omöjlig kupp. Det är ett uppdrag han borde tacka nej till, men om han lyckas kommer han bli rikare än han någonsin kunnat drömma om. Och kanske förhindra ett världskrig.
Till sin hjälp har han fem unga människor från Ketterdams slumkvarter: en förlupen rikemansson, en prickskytt med spelproblem, en grisha som hamnat på villovägar, en hämndlysten straffånge och en beryktad spion.
Detta osannolika gäng är kanske de enda som kan rädda världen från förödelse - om de inte tar livet av varandra först.

Mina tankar: Jag tyckte om denna bok, men var mina förhoppningar kanske lite för höga? Något kanske.

Ni kanske att jag absolut älskade Leigh Bardugos andra serie Grisha - triologin. Jag kunde verkligen inte sluta läsa de böckerna. Men denna la jag tyvärr undan ett par gånger medan jag försökte mig igenom den. Förstå mig rätt, jag tyckte boken var bra. Den hade absolut sina ljusa och fina stunder. Stunder då det var så spännande att jag bara inte kunde slita mig ifrån boken. Men tyvärr så var det lite väl många gånger jag la undan boken mitt i ett kapitel (något jag gör ifall jag blir lite uttråkad på boken).

Jag vet att så många älskar just denna serie och inte Grisha - trilogin. Men jag tyckte faktiskt om den andra serien mer. Jag tror egentligen att mina förhoppningar var allt för höga. Jag tycker det är väldigt synd för att författaren sätt att skriva är helt underbart. Hon skriver på ett så spännande och fint sätt att man nästan bara vill läsa hennes böcker för hur hon skriver. Men jag fastnade bara inte i denna bok.

Men som sagt, jag tycker ändå att boken hade väldigt spännande delar. Att då hänga med och läsa karaktärernas olika sida av saken i uppdelade kapitel var riktigt roligt. Att få läsa hur deras resa börjar, att få se hur de utvecklas och få läsa slutet var spännande. Även om vissa delar inte föll mig i smaken så var det inte fel på bokens struktur. Man märkte att boken var väl genomtänkt och kopplingarna var väldigt genomtänkta. Jag kommer absolut läsa nästa del och hoppas på att den kanske faller mig mer i smaken än denna gjorde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar