söndag 9 juli 2017

Markus av Trolyrien av Joseph A. Davis

Författare: Joseph A. Davis
Antal sidor: 385
Förlag: Pärlan Förlag
Utgivningsår: 2016
Mitt betyg: 8/10

Handling: När Markus blir kidnappad av den vackra, men egendomliga kvinnan Diomeda ligger han på sjukhus efter en skidolycka. Hon påstår att han är Valariens försvunne prins. I nästa nu befinner han sig i en ny, märklig värld, där kläder växer på träd, gräset är blått och en riktig artig hälsning medför några salivfläckar på tunikan. Valariens kultur är ny och främmande och Markus har ett tungt ansvar som landets motvillige prins och beskyddare. Det är ingen lätt uppgift, särskilt inte med de skräckinjagande monstren som håller på att invadera. Tillsammans med Diomeda ger sig Markus ut på jakt efter den legendariske kung Josuas talismaner, som kanske - om de gamla sagorna stämmer - är deras enda hopp.

Mina tankar:
Vilken härlig bok! Detta var en sådan bok som man kände att man skulle vilja krypa ner under täcket med något gott att tugga på och bara mys läsa. Historien var mysig, karaktärerna var mysiga och hela känslan av boken var bara mysig.

Jag visste inte alls mycket om denna bok innan jag började läsa den men jösses vilken överraskning det var! Jag bara älskade historien och känslan som man fick när man läste denna bok. Liksom vem älskar inte kläder som växer på träd liksom! Det fanns så många saker som var tvärt om från normerna/det som vi anser vara normalt/så som det är. Man säger ju väldigt ofta att pengar inte växer på träd, men kan du tänka dig i Valarien växer det faktiskt kläder på träd! Det är också just detta som gör boken så speciell. Jag har inte läst något som varit likt denna bok och jag gillade verkligen referensen till religion i denna bok (men mer om det vill jag inte spoila).

Som sagt så gillade jag verkligen karaktärerna i denna bok och det var för att de var så bra uttänkta. Jag gillade verkligen hur alla karaktärer skapade ett så fint band mellan varandra. Man undrade liksom inte hur det skulle gå för just en karaktär utan man undrade hur det skulle gå för dem alla. Så för mig så var det briljanta karaktärer.

Det ända problem som jag själv tyckte var att ibland så blev tempot lite för långsamt och vissa delar kanske hade kunnat förklarats lite mindre. Annars så hade jag inga andra problem ;)

Tack så jätte mycket till författaren Joseph A. Davis som ville skicka ett ex till mig! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar